Hasznos tanácsok, észrevételek a gyermek neveléséhez, tanításához
Csak akkor vállaljanak gyermeket, ha már nagyon vágynak rá!
Érezzék, hogy gyermekük nevelése, tanítása életük legnagyobbvállalkozása!
Születése pillanatától úgy neveljék, hogy ő sikeres ember lesz!
Tanuljanak meg lemondani a gyermek javára! A nevelés legfőbb útmutatója a szeretet legyen!
A tanítás legfőbb irányítója az akarat!
Tartsák többre a belsó' értékeket, mint a külsőségeket!
Szabad idejük nagy részét fordítsák a gyermekkel valófoglalkozásra!
Viseljék el, hogy ő más, mint Önök, sőt örüljenek ennek!
Éljenek példamutatóan!
Soha ne mondják: Te ezt még nem érted!
Legyenek mindenben rugalmasak, de következetesek!
Mindig higgyenek a gyermeküknek!
Ne erőltessék azt, amire a gyermek még nem érett!
Ne tanítsanak a gyermeknek semmit csak azért, hogy dicsekedni lehessen vele!
Elkényeztetett gyermek nincs,csak rosszul nevelt van!
Mindig a gyermek jó tulajdonságait hangsúlyozzák!
A rossz tulajdonságok leküzdésére dolgozzanak ki haditervet!
Engedjék, hogy másokkal kapcsolatot teremtsen!
Segítsék kibontakozni a gyermeki kritikát!
A kisgyerek nem tud vitatkozni, csak akar!
Ne hasonlítgassák saját gyermeküket másokéhoz!
Tiszteljék gyermekükben az embert!
0-1 éves korig
Az 1. hónapban
- az érzékszerveken keresztül szerzett információké a főszerep
- az újszülött életét a feltétlen reflexek irányítják, a tanulás az érzékszerveken át szerzett információkból kiindulva feltételes reflexeken keresztül valósul meg, ezeknek elindítása lesz a feladat
- mindig tekintettel kell lenni a baba hangulatára!!!
Testérzés fejlesztése: -rövid időre fordítsa a babát oldalára
-néhány percre fordítsa hasra
-ringassa könnyedén
Bőrérzékelés: -símogassa hátát,karját,lábát
-masszírozza ugyanezeket gyengéden
-fürdés után -megfelelő hőmérsékleten- hagyja szabadon testét
-lábait gyengéden nyújtogassa, csípőjét combjai gyengéd széthúzásával lazítsa.
Ne erőltesse!!!
Látás:(az újszülött a látást is tanulja,élete első napjaiban a szem képalkotása még nem tökéletes)
- változtassa a baba helyzetét az ágyban
- változtassa a szoba megvilágítását (a félhomály után legyen világos)
- erős fénytől (nap,lámpa) védje szemét!
Hallás :- óvja a babát hirtelen zajoktól,hangoskodástól
- ébrenlétei alkalmával kedvesen beszéljen hozzá
- megnyugtatására dúdolgasson, énekeljen
- halk, kellemes zene hallgatása negyed-félórán át
Érzelmek:- töltsenek a szabadban fél-háromnegyed órát az időjárástól függően, ez mindkettejük közérzetét javítja
- mosolyogjon rá sokat, becézgesse, kedves szavakkal nyugtassa
- ne engedje a látogatóknak, hogy a gyermek nyugalmát megzavarják
- ne hagyja sírni!(az első néhány hónapban kövessen el mindent, hogy a baba mielőbb megnyugvást, vigaszt találjon)
Fejlesztési lehetőségek 1-3 hónapos korig
Az egy hónapos vagy kicsivel idősebb gyermek már kommunikatív lény. Amennyiben sikerült megfelelő szokásrendet kialakítaniuk, bizonyára sokat oldódtak a kezdeti feszültségek. Ébrenléti szakaszaiban a kisbaba már érdeklődik az őt körülvevő világ dolgai iránt. Ezeket a megnyilvánulásokat kell kihasználni a fejlesztő gyakorlatok során.
A testérzés fejlesztése:
- Folytassa az előző hónap során megkezdett masszírozást, hasra, oldalra fordítást! Mindezt kiegészítheti egy kis tornával.
- A tornára legalkalmasabb a fürdetés utáni időpont.
- Megfelelő hőmérséklet mellett a meztelen babával végezze a gyakorlatokat! Eleinte csak egyszer-kétszer, majd kétszer-háromszor ismételjék őket, ha a kicsi élvezi.
- A fekvő baba karját nyújtsa a feje mellé, majd húzza le teste oldalához!
- Háton fekve - térdét óvatosan hajlítva - nyomja combjait a hasa irányába, húzza szét a combokat, majd a csípő ellazítása után nyújtsa a lábakat egyszerre!
- Fektesse hasára, két ujját gyengéd mozdulattal húzza végig a baba gerincén néhányszor!
- Meztelenül fektesse saját vagy apja meztelen felsőtestére!
- Simogassa megnyugtatásként testének egyes pontjait (pl. orrát, szemöldökét, tokáját, fülét)! Tapasztalja ki, melyiket szereti igazán!
A látás fejlesztése:
- Fektesse hasra a kiságyban úgy, hogy különböző irányokba láthasson!
- A kiságy oldalára terítsen nagy alakos színes sálat, térítőt stb.!
- Lepedője is lehet mintás. (Alkalmas erre bármilyen ágyneműhuzat is.)
- Függesszen a kiságy oldalára csillogó tárgyat pl. papírból készült karácsonyi díszt!
- Kössön a kiságyra a baba fölé lógó színes, illetve csillogó tárgyakat!
- Játékszerrel próbálja figyelmét koncentrálni, s rávenni őt, hogy szemével kövesse oldalra, felfelé a tárgyat!
- A baba kezét helyezze látóterébe, hogy észrevegye. Ezután mozgassa oldalra!
- A baba két kezét tegye össze a szeme előtt, majd nyissa szét!
- Tegyen könnyű tárgyat a kezébe, próbálja többször is a kicsi figyelmének középpontjába helyezni!
- Vigye az ablakhoz, majd sétáljon vele a lakás sötétebb helyiségeibe! Majd lassan térjenek vissza a világosra!
A tárgyakkal történő tevékenység feltétele a szem és a kéz koordinációja. Ezért fontosak azok a feladatok, amelyek a két érzékszerv közötti kapcsolatteremtést felgyorsítják.
A hallás fejlesztése:
- Beszéljen hozzá akkor is, ha nem látja Önt!
- Bármit tevékenykedik a baba körül, beszéljen hozzá kedvesen!
- Játsszanak „bújócskát"! Kaságyánál más-más helyeken tűnjön fel, és szóljon hozzá kedvesen: „kukucs"! Ne ijessze meg!
- Naponta 1/2-1 órán át szólhat szobájában a rádió. (A 1/2-1 óra több alkalommal 15-20 percet jelent!)
- Csörgő segítségével irányítsa figyelmét! A más-más helyen megszólaló csörgő hangjára fejmozgással válaszol.
Az érzelmek fejlesztése:
- Egyre többet tartózkodjanak a szabadban!
- Fürdetésével ne kapkodjon, engedje, hogy élvezze!
- Mosolyogjon rá gyakran!
- Beszédét, gügyögését utánozza, pürrögjön, gurgulázzon neki!
Az önálló játék:
Az 1-3. hónap között elérkezik az az időpont, mikor az etetés után a baba már nem zuhan azonnal álomba. Ekkor, ha magára marad és nem foglalkoznak vele, könnyen elkeseredik és sírásával hívja vissza Játszópartnerét". Ilyenkor elegendő, ha a felnőtt csak a kiságyánál áll és beszél hozzá, már ettől is megnyugszik. Kitartóan kell törekednie arra, hogy a kicsi figyelmét az őt körülvevő tárgyak, ha rövid időre is, de lekössék. Ellenkező esetben egyetlen szabad percet se engedélyez Önnek a későbbiek során. Az önálló játékra a babát következetesen és kitartóan meg kell tanítani!
Nézzük a lehetőségeket!
- A kiságy fölé húzott szalagra akasszon színes, mozgatható figurákat, csörgőt! (Mielőtt magára hagyja a babát, irányítsa figyelmét a játékokra! Nyugodt játékát ne zavarja meg se Ön, se másoknak ne engedje ezt!)
- Fordítsa a babát oldalra, s elérhető távolságra tegyen műanyag állatkát vagy színes ragokat a keze ügyébe! (Ha ezt megunta, próbálkozzon új helyzetekkel!)
- Fordítsa hasára, s tegye a játékokat tőle távolabb, hogy jól láthassa, de kezével ne érje el!
- Vigye át a babát másik helyiségbe, ott fektesse hanyatt, hagyja magára, hogy nézelődhessen!
- Kiságya mellé akasszon könnyen levehető színes képet!
- Ne zsúfolja össze a kiságyba az összes játékot!
A nyöszörgő, unatkozó babát ne kapkodják fel! Ébren-léti időszakai egyre hosszabbak lesznek, s később nagyon fárasztó lesz az Ön számára az állandó szórakoztatás.
1 éves kortól
12-13 hónapos korban (minden napra - hétfőtől péntekig - egy tipp)
-rakjanak egymásba kisebb nagyobb tárgyakat
-beszélgessenek játék telefonon
-vigye állatkertbe,állatkereskedésbe, ahol halat, madarat láthat,ha nincs rá lehetőség könyvből nézegessenek ilyen állatokat
-engedje hogy zizit, kalácsdarabokat csipegessen
-építsenek együtt építőkockából-engedje próbálkozni!
-tegyen tálcára kisebb tárgyat, bíztassa, hogy vigye
-képeskönyvet nézegetve mondja el, hogy melyik állat mit mond
-szűk szájú pohárba tegyen kekszet, hogy minél nehezebb legyen kivenni
-mondjanak mondókát, üssék a ritmusát,kérje, hogy tapsolja ő is
-fürdőjében kis nyílású flakonból spricceljenek vizet
-énekeljenek neki dakocskákat!
-játsszon neki bábfigurával vagy sípoló állatkákkal mesét! (téma:alvás,tisztálkodás)
-engedje, hogy szűrővel, lábassal, kanállal, fedővel játsszon! Kérje tőle egyenként a tárgyakat, ellenőrizze, ismeri-e a nevüket! Ha nem, nevezze meg őket Ön!
-adjon kezébe nedves ruhát, hogy a padlót törölhesse! Mossanak fel együtt!
-építsenek garázst! Tolják be az autókat!
-lapozzanak újságot! Ne engedje összegyűrni!
-adjon egyik kezébe könnyű, másikba nehezebb tárgyat! Kérdezze: Nehéz? Könnyű?
-átlátszó flakonba tegyen játékot! Engedje hogy játsszon vele,tanítsa a kupakot lecsavarni, a játékot kiönteni!
-hallgassanak óraketyegést:tik-tak! Ismételje elötte többször! Magasra nyújtott kézzek, mozgásokkal kövessék az ütemet!
-ismételjék a testrészeket! Nézzenek tükörbe:"Hol a hajad, szemed, füled? stb.
-Tornázzanak, huzakodjanak, dögönyözze kicsit! -Kérje utasítások teljesítésére! „Add ide! Kérlek!", „Hozd ide!", „Tedd bele!" Figyelje, fejlődött-e e téren az elmúlt alkalom óta!
-Adjon elé felnyitható fedelű ládikát, dobozt! Legyen benne kisebb játék!
-Tegyen le kisebb törülközőt a földre, tekerjen fel bele egy játékot! Figyelje, hogyan lát hozzá a kereséshez! Tanítsa a törülköző feltekerését!
-Tegyen befőttesüvegbe zizit! Csavarja rá lazán a tetejét! Mutassa meg, hogy tudja lecsavarni! -Hallgassanak fekve zenét! Ha felkel, próbálja simogatás-sal, vakargatással megnyugtatni!
-Adjon kezébe kanalat, engedje, hogy az evéssel próbálkozzon! Krémtúrót, habot adjon, hogy megálljon a kanálon! - Terítsen a gyermekre kendőt! Játsszanak „kukucs"-ot!
-Labdázzanak! Gurítsák, vadásszanak rá! -Szabadban figyeljék a járműveket!
2 éves kortól
24 hónapos korban (minden napra-hétfőtől péntekig-egy tipp)
( ! minden hónapra kiemelt feladat ! )
A hónap feladata az alapos kézmosás begyakorlása:minden nap
foglalkozás előtt és után szappannal mossanak kezet!
-gyurmából készítsenek tortát, díszítsék magvakkal, majd ajándékozzák meg vele a gyermek legkedvesebb játékát
-tornázzanak:ugráljanak, fekvő helyzetben emelgessék karjukat, lábukat, biciklizzeneka levegőben.
Legyenek kirándulók, keskeny pallón kell végighaladniuk!(húzzon ki a padlón két szál fonalat,azok között menjenek végig)
-Képeskönyvből ellenőrizze, mennyire ismeri az őt körülvevő tárgyakat!
Ha már beszél, így kérdezze:"Ez mi?", ha még nem, akkor így:"Hol van a seprű?"
-gyakorolják a fehérneműket, zoknit egyedül felvenni
-ismételjék a színek felismerését! Színezzenek pirossal, sárgával, kékkel! Újságban nézegessék a különböző színű tárgyakat, ruhákat!
-adjon kezébe csavarható kupakú tárgyakat, hogy játszhasson vele!
-beszélgessenek játék telefonon!
-hallgassanak zenét, táncoljanak rá!
-építsenek nagyon magas tornyokat! Tanítsa, hogy alulra nagyobb alapot készítsen, s fokozatosan csökkenjen az építőelemek mérete!
-játsszák:"Elment vadászni, meglőtte..."!Nevezze meg az ujjait!
3 éves kortól
A gyermekek általában ebben a korban kezdik az óvodát, jóval kevesebb időt tölt otthon és a dolgozó szülőnek is kevesebb
az ideje a gyermekkel való foglalkozásra. A fejlesztési tippeket innentől havi felbontásban találhatják. !!!
Július-Augusztus
Nyár, szabadság. Néhány ötlet az önálló játékra illetve családi játékokhoz:
Önálló játék:
-Adjon gyermekének színes, képes újságokat,ollót, kartonlapot vagy rajzlapot, ragasztót. Ő majd kitalálja mit kezdjen vele!
-Tegyen ki szó nélkül a szoba közepére építőkockákat, néhány kisautót vagy kicsi babákat!
Családi játék:
-Melyik állat vagyok?-hangutánzás vagy külső és életmódbeli tulajdonságok körülírása
-Mit csinál a papa, a mama , Peti? Felteszik a kérdést: "Mit csinál a papa?",pantomim mozdulatokkal mutassák, a gyermek próbálja kitalálni.A gyermek is mutogasson cselekvést! (ötletek:borotválkozik, fogat mos, újságot olvas, cipőt köt,
eszik, autót vezet, szerel, mosogat, tévét néz, kutyát símogat, épít)
4 éves kortól
Mostantól, minden hónapban egy illemszabályra fokozottan fektessenek hangsúlyt! Beszélgessenek ennek betartásának fontosságáról !
Július
Beszéljék meg a sorban állás szabályát!
Figyelmeztesse, hogy ne tolakodjon, fegyelmezetten várja ki, míg rá kerül a sor!
Engedje hogy önállóan vásároljon!
"Környezetismeret"
Mi készül búzából? Ha olyan helyen járnak, mutassanak gyermeküknek búzatáblát, s hangsúlyozzák milyen fontos növényt látnak! A kalászból vegyenek ki búzaszemeket, zúzzák össze kövekkel! Így dara állapotú anyagot kapnak. Ha még tovább őrölnék, abból lenne a liszt. A liszt vízzel, tojással vagy élesztővel való elegyítésével nagyon sokféle tészta, étel készíthető.
Próbáljanak minél többet összegyűjteni az így készülő ételek közül (pl.:kenyér,kifli,zsemle,perec,bukta,briós,kalács,pogácsa,palacsinta, valamennyi száraztészta)
Otthon engedje, hogy egy rész lisztből,egy rész sóból és vízből formázzon kalácsot, kiflit! A nyár folyamán készülő tésztafélék elkészítésébe is vonja be!
"Ismétlés"
A játékot a gyermek némán játssza! Ha olyan tárgy nevét hallja, melyre a látnivaló a jellemző, a szemére mutasson, ha olyat, melyre a hang jellemző, a fülét hajtsa kissé előre!Mutassa meg ön, hogyan jelezzen!
repülőgép-hallás telefon-hallás
szivárvány-látás sípszó-hallás
lónyerítés-hallás számítógép-látás
távcső-látás gitár-hallás
rádió-hallás madárfütty-hallás
tévé-látás,hallás virágcsokor-látás
csengőszó-hallás képeskönyv-látás
nagyító-látás fülhallgató-hallás
"Matematika"
Rajzoljon egy lapra fagylalttölcsért, s kérje a gyermeket, rajzoljon még négyet! Hány gyereknek jut fagylalt? Képzeletben vásároljanak minden gyereknek fagylaltot! Rajzolják a gombócokat a tölcsérre!Tervezzék el előre, ki hány gombócot ehet, s színezzék ki a fagylalt színének megfelelően! (ötnél több gombócot egy gyerek se kapjon)
"Családi játékok"
Adjon rá módot hogy a gyermek homokozzon! Készüljenek fel a játékra! Kislányok rajzolhatnak vagy szedhetnek apró virágokat, leveleket a torták, sütemények díszítéséhez! Fiúk hurkapálcára ragasztott zászlókat készítsenek a vár tornyaira!
Több gyermek játékánál a vár elfoglalására is törekedhetnek. (két csapat legyen, ha a vár elkészült, álljanak ellentétes oldalra ellentétes zászlókkal, homokbombákkal ostromolják és aki a kijelölt helyen belül találja el azt, az tűzhet zászlót a becsapódás helyére, az a csapat győz,amelyiknek több zászlaja van a váron pl.10 dobásból - felnőtt irányítással!)
5 éves kortól
Az utolsó év, melyben lehetőség nyílik a gyermek iskolára való felkészítésére. Az óvodák nagyon sokat tesznek azért, hogy a gyermekek megszerezzék a kellő ismereteket, készségeket az iskola megkezdéséig. A csoportos foglalkozás során azonban nincs mindig mód az egyes gyermekek hiányosságainak feltárására, egyéni fejlesztésre. Áldozzn ebben az évben még több időt a gyermekkel való foglalkozásra. Nagyon fontos a koncentrációképességet fejleszteni, elsődlegesen olyan feladatokkal, melyhez kedvet érez.Természetesen a fáradt gyermeket feladatmegoldással terhelni helytelen dolog.Egyéb esetekben a gyermek elutasítását ne fogadja
el minden alkalommal! A következő évtől a kötelező feladatok alól már nem lehet kibújni.
Érdemes tehát rászoktatni,hogy akkor is tegye a dolgát, ha éppen nincs hozzá kedve.
Július-Augusztus
Ezekben a hónapokban a lazításé, a vakációjé a főszerep. Ha mégis kedvet éreznek hozzá, ismételjenek olyan feladatokat, melyek terén hiányosságok mutatkoztak.